arrow_drop_up arrow_drop_down
6 december 2019 

Spreek jij de taal van je klant?

Spreek jij de taal van je klant, en is dat belangrijk? Ja dat is zeker belangrijk. Als jij de taal van je klant gaat spreken dan ga je connecten met je klant. Je gaat de klant beter begrijpen en de klant gaat inzien dat jij de expert bent.

Er zijn verschillende soorten type klanten. Deze klanten willen allemaal op een bepaalde manier worden aangesproken. Als jij dit gaat toepassen in je bedrijf, dan gaat de klant zicht tot in zijn hart aangesproken voelen. Elke klant neemt een beslissing op basis van gevoel en emotie. Daarom wil je met de juiste taal dat gevoel en die emotie raken. We gaan stuk voor stuk de klanten type langs en jij gaat die klanten hierin zeker al herkennen.

De analytische klant

De analytische klant vindt feiten en cijfers heel belangrijk. Deze klant wil daarop ook worden aangesproken. Het moet helder en concreet zijn, wil deze klant het begrijpen. De overtuiging voor de klant zit hem dan in de cijfertjes. Je weet dat deze klant vragen kan stellen, waar jij je dus goed om kunt voorbereiden doordat je deze klant nu herkent.

De creatieve klant

De creatieve klant is een totaal ander verhaal dan de analytische klant. Deze klant houdt van kleur, vormen, design en branding. Het is belangrijk dat iets er goed uit ziet. Als jij het gesprek aangaat met deze klant dan is het dus van belang dat je dit terug laat komen. In je uitingen met bijvoorbeeld kleuren en vormen. Een andere klant zal denken wat moet ik ermee, maar die creatieve klant vind het helemaal geweldig.

De praktische klant

De praktische klant kan soms een beetje saai zijn en wat terughoudend. Deze klant geeft niet graag antwoord en is wat ingetogen. Wat ook bekend is van deze klant is dat hij of zij de aankopen graag online doet. Die wilt zo min mogelijk woorden ergens aan vuil maken. Daarom is het belangrijk dat je hele online story klopt. Deze klant hecht hier waarde aan en als je online story niet klopt, gaat deze klant ook niet bij je kopen.

De emotionele klant

Bij de emotionele klant draait alles om gevoel en emotie. Je teksten op social media of je website moeten een bepaald gevoel aan deze klant geven, wil hij of zij getriggerd worden. Vergeet niet dat het onderbuik gevoel bij deze klant een grote waarde heeft. Veel mensen vinden deze klant een hele moeilijke klant, er komt veel persoonlijke benadering bij kijken. Deze klant kan ontzettend lang van stof zijn, maar het mooie aan de andere kant is dat deze klant ook heel loyaal is. Als deze klant een goed gevoel bij je heeft, dan laat hij of zij je niet zo snel meer los.

Alle vier deze type klanten zijn ontzettend verschillend van elkaar. Dat betekent dat je website en online story op orde moeten zijn. Ga eens kijken welke type klant jij hebt en ga kijken naar hoe jij dit nog beter in je website en online story kan laten terugkomen.

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Toolenberg B.V. Zelf ben ik al langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. En per oktober 2019 ben ik gestart met een nieuw bedrijf Tot de Macht Drie
Reactie plaatsen