Page content

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een tool die je kunt inzetten om mensen zich in te laten inschrijven op je e-maillijst. De term nieuwsbrief wordt hier vaak aan gekoppeld. Hoe kom je aan het e-mailadres? Op je website maak je een opt-in pagina waar bezoekers hun naam en e-mailadres kunnen achterlaten. Dit gaan ze natuurlijk niet zomaar doen. Je geeft de bezoeker hiervoor iets gratis voor terug, zoals een e-book, een video, een podcast of een werkboek. Zodra jij het e-mailadres hebt van deze bezoeker, dan kan je e-mails gaan sturen. Wat enorm belangrijk is dat je e-mails mega waardevol zijn, anders schrijven mensen zich zo weer uit.

Er is een bekende uitspraak: The Money Is In The List. En dat kan je letterlijk zo ook nemen. Hoe groter je e-maillijst hoe meer je eruit kunt halen voor je bedrijf. Je bouwt een relatie op met je doelgroep via je e-maillijst. Ze gaan je vertrouwen en zien dat jij de expert bent en uiteindelijk een product of dienst van je kopen. Je kunt nieuwe producten of diensten via je e-maillijst aanbieden aan je doelgroep. Hierdoor maak je het ook een stuk exclusiever voor je doelgroep.

Een E-mailmarketing systeem

Als je gaat beginnen met E-mailmarketing dan raden we je absoluut aan om een systeem te gebruiken, waarbij alles geautomatiseerd kan worden. Het is verplicht om de inschrijvingen te laten bevestigen door mensen. En het is verplicht om mensen de mogelijkheid te geven zich op elk gewenst moment uit te schrijven van je e-maillijst. Dit is allemaal wettelijk vastgesteld in de AVG wet. Je kunt dit dus niet handmatig gaan doen, je hebt echt een systeem hiervoor nodig. Een systeem dat dit volledig voor je kunt automatiseren.

Om een goede en sterke band op te bouwen met je doelgroep is het belangrijk om je doelgroep persoonlijk aan te spreken bij hun voornaam. Dit is in heel veel systemen mogelijk om dit ook te automatiseren, zodat je in een keer meerdere mails kunt versturen en iedereen persoonlijk aan te spreken bij hun voornaam.

In de markt zijn er verschillende soorten systemen, zoals ActiveCampaign, Mailblue, Aweber, Autorespond, Enormail en GetResponse. Het voordeel van het werken met een systeem is dat ze niet alleen netjes je lijsten en inschrijvingen bijhoudt, maar bij de meeste zit er ook een autoresponder bij.

Een autoresponder zit in een E-mailmarketing systeem en zorgt ervoor dat jij automatisch e-mails kan sturen naar de mensen die zich inschrijven op je mailinglijst. Zo is het mogelijk om vooruit te gaan werken. Je kunt bijvoorbeeld vijf e-mails schrijven en deze in de autoresponder plaatsen. Je kunt dan aangeven om de hoeveel dagen er een nieuwe e-mail verstuurd moet worden en de autoresponder regelt dat voor je.

Door een bepaalde trigger in het e-mailmarketing systeem ontvangt een nieuwe inschrijving direct de e-mails die je hebt ingepland, natuurlijk wel volgens de planning die je hiervoor hebt gemaakt.

Comment Section

0 reacties op “E-mailmarketing

Plaats een reactie


*