arrow_drop_up arrow_drop_down
23 december 2019 

Meer engagement op Instagram

Instagram is een van de snelst groeiende social media kanalen. Engagement creëren op social media; iedereen is het er maar druk mee en iedereen wilt het ook zo graag. We willen allemaal likes en comments onder berichten. Maar let op, we willen alleen likes en comments van echte volgers. En likes en comments krijgen betekent niet dat er direct engagement is, daar komt wel iets meer bij kijken. We geven je 7 tips hoe je meer engagement kunt krijgen op Instagram. 

Tip 1: Deel waardevolle content

Instagram begon als een platform waar we alleen foto’s op konden plaatsen, tegenwoordig zijn er heel wat features bijgekomen. We kunnen nu video’s op de feed plaatsen, Instagram Stories maken, adverteren met een business account en highlights toevoegen. 

Video heeft een hogere engagement ratio dan alleen maar foto’s. Zorg dus voor de juiste afwisseling tussen video en foto. De content die je gaat delen moet waardevol zijn voor je volgers. Je wil dat je volgers zich aan je gaan binden en dat doe je door content te delen waar je volgers echt iets aan hebben. Laat zien dat jij de expert bent. Deel bijvoorbeeld tips over je expertise, laat zien waar je je doelgroep mee kunt helpen.

Om de engagement te verhogen is het van belang dat je bij die waardevolle content een goede caption schrijft. Deel iets persoonlijks en geef een kijkje in je leven. Zo maak je sneller een connectie met je volgers. Mensen willen tenslotte weten wie er achter het bedrijf zit en dat ben jij. Als ze meer van je weten, hebben ze echt het gevoel dat ze je kennen. En zo bouw je een band op met je volgers. 

Tip 2: Gebruik call to actions

Om reacties uit te lokken is het handig om een call to action toe te voegen aan je caption in je bericht. Dit kunnen verschillende soorten call to actions zijn. Bijvoorbeeld tag een vriend/vriendin, stel een vraag aan het einde of laat mensen reageren als ze zich herkennen in je bericht. Hoe makkelijker de vraag of actie is, hoe sneller en meer mensen zullen reageren. 

Tip 3: Maak gebruik van hashtags

Hashtags kunnen natuurlijk niet ontbreken op Instagram. Door hashtags te gebruiken wordt je post niet alleen door je volgers gezien, maar ook door mensen die de hashtag volgen. Dit kunnen duizenden andere mensen zijn. 

Let wel op dat je alleen hashtags gebruikt die bij je bericht en content passen. Ga niet doelloos populaire hashtags posten, dat heeft namelijk geen zin. Je wilt wel de juiste doelgroep aantrekken. Kijk dus goed naar het doel van je bericht en content en pas daar de hashtags op aan. 

Tip 4: Post regelmatig

Hoe vaak moet je nou posten op social media? Er zijn ontzettend veel onderzoeken naar gedaan. De een zegt dat je elke dag iets moet posten en de ander zegt weer iets anders. Wij adviseren je daarom om goed te kijken naar de behoefte van je doelgroep. Ga niet random dingen posten, omdat je moet posten. Zorgt dat je content waardevol is, anders heeft het geen zin. Zoek daarom de juiste balans om berichten te posten. 

Wij vinden dat Instagram Stories wel elke dag geplaatst mogen worden, omdat dit meer een kijkje in de keuken en in je leven is. Dit komt vaak heel spontaan. 

Tip 5: Ga het gesprek aan met je volgers

Het is natuurlijk leuk om likes en comments te krijgen onder je posts en op je stories, maar dan heb je er nog niks aan. Het is namelijk van belang dat je het gesprek aangaat met je volgers. Zorg ervoor dat je reageert op de comments, want als jij een leuke vraag stelt in je bericht dan zal daar antwoord op komen. Daarom moet je hier ook weer op gaan reageren. 

Tip 6: Maak gebruik van Instagram Stories

Instagram Stories zijn niet meer weg te denken. Heel veel mensen kijken tegenwoordig alleen nog maar naar de stories, in plaats van dat ze door de feed heen scrollen. Als je wilt groeien op Instagram en een band wil creëren met je volgers, zet dan Instagram Stories in. Het liefst elke dag. En nee ga het niet gebruiken om je producten of diensten te verkopen, nee laat juist een stukje van je leven zien. Neem je volgers mee in een werkdag of een behind the scene. 

De Instagram Stories blijven maar 24 uur zichtbaar en verdwijnen na 24 dus weer. Wij zijn het absoluut eens dat een story niet perfect hoeft te zijn. Maar het is wel van belang dat je de juiste content deelt op dat moment met je volgers. 

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Toolenberg B.V. Zelf ben ik al langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. En per oktober 2019 ben ik gestart met een nieuw bedrijf Tot de Macht Drie
Reactie plaatsen