arrow_drop_up arrow_drop_down
5 december 2019 

Een contentstrategie in 6 stappen

Zeg eens eerlijk, maak jij een planning voor het delen al jouw content? Je werkt wat hap snap, je schrijft zo nu en dan een blog en post af en toe wat op Instagram en Facebook. Herken jij jezelf hierin? Heb jij een contentstrategie? Denk je nu mijn hemel, een wat? Geen zorgen na het lezen van dit blog kan jij direct aan de slag met jouw eigen contentstrategie.

Stap 1: Bepaal je doel

Bedenk je goed voordat je content gaat posten wat je daarmee wil bereiken. Wil je je naamsbekendheid verhogen, meer verkopen of wil je een relatie opbouwen met je klant? Dit zijn een aantal voorbeelden van doelen die je kan stellen voor jezelf. Het is handig om zelf te gaan bedenken wat je wil bereiken. Natuurlijk kan je ook meerdere doelen kiezen bijvoorbeeld een relatie opbouwen met je klant en meer verkopen van je dienst of product.

Stap 2: Doelgroep bepalen

Wie is jouw ideale klant? Kan jij deze vraag voor jezelf beantwoorden? Als dit nog niet helemaal helder voor je is, kan het handig zijn om een persona te gaan maken. In een persona omschrijf je een fictief persoon, iemand die jij als jouw ideale klant ziet. Dit gaat je helpen bij het targetten van je doelgroep op social media.

Stap 3: Bedenk wat je gaat delen

Voordat je gaat beginnen met het delen van content kan het helpen om onderwerpen te bedenken om te gaan delen. Hiermee kun je variëren in het posten van content. Een aantal voorbeelden hiervoor zijn bijvoorbeeld het delen van je werkplek, het delen van je product of dienst, een quote delen, een tip geven of jouw team laten zien.

Zodra je onderwerpen hebt kun je gemakkelijk bedenken wat voor soort content je gaat maken.

Stap 4: Soort content

In de vorige stap heb je een aantal onderwerpen bedacht en nu is het tijd om deze onderwerpen in te gaan zetten als content. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kan gaan doen. Ga je bijvoorbeeld een blog schrijven of een video maken of deel je een foto? De keuze is reuze.

Een side tip! Ben je niet goed in het schrijven van teksten? Huur een tekstschrijver in. Ga niet zelf aan de slag met je telefoon om foto’s te maken, wil je professionaliteit uitstralen? Huur een fotograaf in en laat mooie foto’s van jou en je bedrijf maken.

Stap 5: Content delen

In stap 2 heb je de doelgroep bepaald die je wil gaan bereiken. Stap 5 draait het om de content delen. Ga kijken naar de kanalen die je kunt gaan inzetten en bekijk dan of je doelgroep hierop aanwezig is.

Heb je een keuze gemaakt op welke kanalen je je content gaat delen? Dan is het handig om te gaan bedenken of de content wel past bij het kanaal. Ben je een tekstschrijver? Dan is Pinterest misschien niet het juiste kanaal, maar juist Facebook of LinkedIn. En vergeet ook niet jouw website. Ben je een fotograaf? Dan is Pinterest en Instagram een heel vanzelfsprekend kanaal, omdat hier alles draait om beeld.

Stap 6: Inplannen

Fijn, je hebt bepaald wat je doel is, wie je doelgroep is, wat voor soort content je gaat delen en op welke kanalen je dat gaat delen, nu is het tijd om het te gaan plannen. Gebruik hiervoor een contentplanning. Met een contentplanning kun je namelijk een week of zelfs een maand vooruit gaan werken. Dit zorgt voor consistentie in je social media posts en dat zorgt ook voor een stukje rust in je hoofd.

Er zijn heel veel tools voor het plannen van je social media. In ons vorige blog delen we een tool voor Facebook & Instagram met je. Lees hem hier.

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Toolenberg B.V. Zelf ben ik al langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. En per oktober 2019 ben ik gestart met een nieuw bedrijf Tot de Macht Drie
Reactie plaatsen