arrow_drop_up arrow_drop_down
9 december 2019 

7 tips voor meer klanten via social media 

Als je klanten wil krijgen via social media dan heb je een duidelijk social media plan nodig. Laat je zien wie je bent en wat je expertise is. In dit stukje is het belangrijk dat je je WHY uitspreekt. Waarom doe je wat je doet. Engagement en vertrouwen zullen eerst opgebouwd moeten worden voordat iemand iets van je gaat kopen via social media. Om uiteindelijk meer klanten te krijgen via social media geven we je 7 tips. 

Tip 1 Je boodschap herhalen

Om ons heen zien we dat heel veel mensen steeds maar weer nieuwe content gaan maken. En dat is super slim zou je denken.. Maar daar verkijken de meeste mensen zich op. Het is juist slim om je boodschap te gaan herhalen. Het komt zelden voor dat iemand je boodschap meerdere keren ziet. Als we Facebook als voorbeeld nemen dan ziet 2 tot 6% je boodschap. Dat is dus helemaal niet veel. Als je je boodschap wil delen, dan zal je die meerdere keren moeten herhalen. 

Mensen hebben je wel 8 tot 22 keer te zien voordat ze iets van je willen weten of kopen. Dat is best wel veel. Daarom mag je best wel je boodschap meerdere keren herhalen. En dat hoeft niet steeds op dezelfde manier. Je boodschap kan je op meerdere manieren delen met je doelgroep. Je kan dit auditief doen, met een video of met een foto.

Tip 2 Een eigen hashtag

Maak gebruik van een eigen hashtag. Wij hebben een eigen hashtag #totdemachtdrie. Bij elke post gebruiken we deze hashtag. Als mensen op deze hashtag gaan zoeken dan zullen ze ook al onze posts zien. En het mooie is dat klanten ook deze hashtag kunnen gebruiken in hun berichten over ons. We zijn heel consequent in het gebruik van onze eigen hashtag en gebruiken die eigenlijk overal. Zorg ervoor dat je eenduidig bent en dat je dit ook doet in het gebruik van je hashtags. 

Tip 3 Inspiratie opdoen

Inspiratie opdoen kan nooit kwaad. Kijk daarom naar andere inspirerende ondernemers. Ga kijken naar hoe ze het doen, hoe ze zich presenteren en hoe ze communiceren hun volgers. Analyseer hoe succesvolle ondernemers dit doen op social media. Daar kan je namelijk heel veel van leren en het dan toepassen in je eigen bedrijf. 

Dat betekent niet dat je exact moet gaan doen wij zij ook doen, maar het is wel een manier om te kijken hoe succesvolle ondernemers dat doen.

Tip 4 Herkenbaarheid

Herkenbaarheid is heel belangrijk. Gebruik bijvoorbeeld overal op al je social media kanalen dezelfde profielfoto. Het liefst eentje die ook lekker opvalt, dan word je heel snel herkent door iedereen. 

Wat ook voor herkenbaarheid zorgt is een basis tekstje gebruiken in je bio. En maak gebruik van je logo en huisstijl kleuren. Gebruik je kleuren bijvoorbeeld in de opmaak van een afbeelding. Al deze zaken zorgen voor herkenbaarheid bij je doelgroep. Dit heeft allemaal te maken met Branding. Branding is belangrijk om je boodschap over te brengen, maar ook op jezelf op te laten vallen zodat je herkent wordt. 

Als we kijken naar het oude bedrijf van Francina, Fashion Solution, hadden zij altijd de kleuren zwart, wit en roze. Op een gegeven moment wisten mensen niet het woord Fashion Solution, maar dan werd er altijd gezegd; oh die van die roze meisjes. Ze hadden dan roze t-shirts aan op de beurs. Dat betekent dus dat ze super herkenbaar waren en heel veel mensen echt alleen al aan de kleur wisten dat zij het waren.

Tip 5 Waardevolle content

Wil je echt gaan verkopen via social media dan ga je alleen nog maar waardevolle content delen. Waardevolle content is informatie waar je doelgroep echt iets aan heeft. Laat zien dat jij de expert bent en deel niet om het delen. 

65% van de klanten doet van tevoren onderzoek naar je op social media. Als jij je profileert op social media als expert en waardevolle informatie deelt, dan is het besluit vaak zo genomen. 85% neemt op basis van informatie die ze al een keer hebben gehad een besluit om met je samen te werken of iets van je te kopen. Dit percentage is best wel hoog, maar dan heb je wel deze tips in te gaan zetten en echt waardevolle content te gaan delen met je doelgroep.

Tip 6 Wat is je WHY

In de introductie hadden we het al even over je WHY. Dit is echt een hele belangrijke tip. Je WHY is; waarom doe je wat je doet. Waarom geef je je gift to the world? Dat is wat die klant daadwerkelijk echt zou willen voelen, zien en lezen.

Niet iedereen is je klant en niet iedereen zal zich aangetrokken voelen tot je WHY. En dat wil je natuurlijk ook helemaal niet. Niet iedereen is je ideale klant. Er is maar een kleine groep klanten nodig, die echt geïnteresseerd zijn in je en uiteindelijk je Raving Fan worden. En die Raving Fan gaat klant van je worden, die wil graag met je samenwerken en die gaat je ook nog meer klanten opleveren.

Tip 7 Socialproof

De laatste tip alweer. En best wel een belangrijke. De laatste tip. Socialproof is dat je laat zien dat je succesvol bent. Mensen willen bewijs zien en lezen, dat jij echt goed bent in wat je doet. Mensen willen testimonials lezen van je klanten hoe die het ervaren hebben. Vraag daarom van elke klant die je hebt en helpt om een testimonial. En vergeet geen foto erbij te vragen. Een foto en een ‘echte’ naam is veel geloofwaardiger dan dat er anoniem en geen foto bij staat. Wil een klant nou echt anoniem blijven, dan kan je dat erbij zetten. Maar over het algemeen willen mensen hun naam en foto graag met je delen. 

 

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Toolenberg B.V. Zelf ben ik al langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. En per oktober 2019 ben ik gestart met een nieuw bedrijf Tot de Macht Drie
Reactie plaatsen