arrow_drop_up arrow_drop_down
22 november 2019 

5 tips voor meer engagement op social media

Social media is in deze tijd echt een begrip geworden en we kunnen er niet meer omheen. En dat is ook niet wat we willen. We willen social media gebruiken als reclame tool voor ons bedrijf. Social media is het goedkoopste, effectiefste en slimste middel om te gebruiken in de communicatie uitingen van jouw bedrijf. Het draait hierbij om de betrokkenheid van jouw volgers. De betrokkenheid zit hem in het aantal likes en reacties op jouw posts. Maar hoe krijg je meer binding en engagement met jouw volgers? Wij geven je 5 tips!

Tip 1: Storytelling

Wellicht heb je dit begrip wel eens eerder gehoord. En eigenlijk zegt de naam het al; je gaat een verhaal vertellen. Hier ligt dus dan ook en hele grote kans voor jouw bedrijf. Om je doelgroep te laten binden aan jou is een goed verhaal nodig. Zorg ervoor dat je goed nadenkt over jouw verhaal. Waarom je doet wat je doet? Jouw WHY is een tool om jouw verhaal sterker te maken. Deel ook vooral wat er goed ging en wat ook niet. Het is belangrijk dat het menselijk is en blijft, zo gaat jouw doelgroep jou eerder vertrouwen.

Tip 2: Transparantie

Social media is een mooie tool om open te communiceren naar je doelgroep toe. Het is gemakkelijk om een kijkje in eigen keuken te geven. Laat zien waar je mee bezig bent en geef een kijkje behind the scenes. Deel vooral ook als je ergens tegen aanloopt of tegenaan liep en hoe je dat hebt opgelost. Op deze manier inspireer je ook je doelgroep en kan je ze helpen. Dit versterkt jouw verhaal ook en zo gaat de engagement omhoog van je doelgroep. Pas wel op dat je niet te veel deelt, niemand zit te wachten op een stroming aan irrelevante informatie.

Tips 3: Gebruik eigen content

Het is een NO GO om alleen maar stockfoto’s te gebruiken op je website en in je social media. Het is daarom belangrijk dat je eigen content maakt. Je moet zelf gaan schrijven en foto’s maken of je besteed dit uit aan een copywriter en fotograaf. Maar om de engagement te verhogen is het belangrijk dat je eigen content hebt. Zo verhoog je ook je geloofwaardigheid en ontstaat er meer vertrouwen.

Vind je het spannend om jezelf op beeld te laten zien? Snappen we, maar het is niet de bedoeling dat je je hele persoonlijke leven deelt. Het gaat erom dat je jezelf laat zien en je bedrijf. Bedenk dus wat interessant is voor je doelgroep en geef hier een persoonlijke touch aan.

Tip 4: Ga in gesprek met jouw volgers

Wees sociaal, ga niet alleen maar voor likes en reacties waar je later niks meer mee doet. Wil je echt engagement met je doelgroep? Dan is het van cruciaal belang dat je ook op de reacties gaat reageren. Ga het gesprek aan met jouw volgers.

Een handige tip om meer reacties te krijgen op je post is een vraag te stellen. En vergeet dan niet om ook weer te antwoorden op de reacties.

Tip 5: Kies de juiste tijd om te delen

Deel je content op slimme tijden. En wat zijn dan slimme tijden? Er zijn heel veel onderzoeken naar gedaan. Wil je veel bereik en weergave met je post bereiken? Dan is het handig om de post te posten op een tijdstip dat iedereen op social media zit, bijvoorbeeld tijdens de pauze. Wil je liever interactie op een post? Dan is het beter om de post in de avond te posten.

Bonus Tip: Plan jouw social media in

Een extra tip is om jouw social media in te plannen. Dit gaat je veel tijd kosten. Zo kun je van te voren bedenken wat je wil delen met je doelgroep en kun je dit gaan plannen. Plan 1 dag per maand hiervoor in en ga een maand vooruit plannen. Wij gebruiken de Facebook Creator Studio, hier kan je zowel Facebook als Instagram berichten inplannen.
Het is zelfs mogelijk om meerdere pagina’s en accounts toe te voegen.

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Toolenberg B.V. Zelf ben ik al langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. En per oktober 2019 ben ik gestart met een nieuw bedrijf Tot de Macht Drie
Reactie plaatsen