arrow_drop_up arrow_drop_down
11 december 2019 

10 tips voor meer zichtbaarheid op LinkedIn

Zet jij LinkedIn al in voor je bedrijf? Om ons heen zien we dat veel ondernemers LinkedIn eigenlijk een beetje vergeten. Dat is super zonde, want er valt heel veel uit LinkedIn te halen. Een gedachte van heel veel mensen is dat LinkedIn echt een vacature platform is. En dat is het ook nog steeds, maar er is wel een lichte verschuiving in gekomen door het ook meer als een social media kanaal in te zetten. Daarom gaan we je 10 tips geven hoe je meer zichtbaarheid kan krijgen op LinkedIn. Dan ga jij dit social media kanaal op een hele andere manier inzetten. 

Tip 1: Update je LinkedIn profiel

Om te beginnen is het belangrijk dat je LinkedIn profiel helemaal up to date is. Je profiel is eigenlijk een soort van CV, dus zet al je banen en opdrachten erop. Waarom? Maar liefst 62% van je klanten gaat van te voren gaat kijken naar jouw profiel, ze gaan onderzoek doen naar wie je bent, wat je doet en wat je daar hebt staan. En uiteindelijk 85% van die klanten maakt op basis van die informatie een besluit om met je te werken of om niet met je te werken. Daarom is het van belang dat jij je profiel op orde hebt en dat je alle informatie erop hebt staan. 

Tip 2: Je profiel veranderen

Je profiel steeds veranderen lijkt wat overdreven, maar het helpt wel. Over het algemeen veranderen wij 2 tot 3 keer per maand iets aan ons profiel. Door dit te doen, ben je heel actief op je profiel en daardoor komen er elke keer weer (nieuwe) mensen naar je pagina.

Tip 3: Wees actief op je profiel

Op LinkedIn kun je bijdragen delen of een artikel schrijven en delen. LinkedIn is niet hetzelfde als Instagram en Facebook natuurlijk, het is een stuk zakelijker. We adviseren je dan ook de content die je op Instagram en Facebook deelt niet altijd klakkeloos over te nemen op LinkedIn. De content die je op LinkedIn deelt is zakelijker en heeft een iets ander doel. We raden je aan om actief te zijn met je profiel, dus deel regelmatig een bijdrage of een artikel. Hoe actiever je bent, hoe hoger je in de rating komt van LinkedIn. En dit is belangrijk voor je zichtbaarheid, omdat je profiel dan sneller wordt voorgesteld aan mensen door LinkedIn. 

Extra tip: gebruik bijna tot geen externe links. LinkedIn vind dat niet leuk en als je het doet zullen ze je ‘straffen’ daarvoor. Hoe? Je wordt minder zichtbaar, doordat LinkedIn je profiel dan minder vaak laat zien.

Tip 4: De eerste 10 minuten zijn cruciaal

Je hebt een bijdrage gemaakt op LinkedIn en gepost, dan wil je natuurlijk dat de bijdrage zoveel mogelijk wordt geliked en het liefst nog comments eronder. En hier zijn de eerste 10 minuten cruciaal. Als jij namelijk binnen de eerste 10 minuten na het delen van je bijdrage zoveel mogelijk likes en comments krijgt, dan zorgt LinkedIn ervoor dat je zichtbaarder bent. 

Heb je een comment gekregen onder je bijdrage of artikel? Ga dan ook het gesprek aan met diegene. Zorg voor veel interactie op je profiel. 

Tip 5: Formeel of Informeel?

Op kanalen als Facebook en Instagram is alles heel erg informeel natuurlijk en dan maakt het gebruik van emoticons niks uit. Hoe meer hoe beter zeggen we vaak. Onze tip is probeer niet te formeel te zijn op LinkedIn. Op LinkedIn zitten ook maar gewoon mensen. Natuurlijk moet je niet zo informeel worden als op Facebook en Instagram, maar wees niet te overdreven zakelijk. Zorg wel een beetje voor luchtigheid en mensen vinden het prettig als je vanuit je hart spreekt. Mensen worden aangetrokken tot je verhaal, dus een beetje emotie mag er in zitten. En maak ook gebruik van emoticons, maar met mate. 

Tip 6: Likes & Comments

Bij tip 4 hadden we het net al even over de eerste 10 minuten. Om binnen de eerste 10 minuten zoveel mogelijk likes en comments te krijgen. Je kan dan gaan zitten afwachten op die likes en comments, maar je kan er ook ‘actief’ naar vragen. Wij hebben zelf een whatsapp groepje met een aantal mensen waarin we hebben afgesproken met elkaar dat we elkaar supporten. We zullen elkaar bijdragen liken en een comment eronder zetten. Hierdoor verbreken we het algoritme van LinkedIn. 

Tip 7: Gebruik hashtags met mate

Hashtags, op Instagram word je ermee doodgegooid. We gebruiken er op Instagram wel 30 hashtags, maar dat doen we bij LinkedIn niet. We gebruiken maximaal drie hashtags en die hashtags moeten ook nog eens rete relevant zijn voor wat je hebt geschreven. 

Zorg ervoor dat je echt relevante content maakt, content die waarde levert aan je klant & gebruik maximaal 3 hashtags.

Tip 8: Zet Live video in

Het is goed te zien dat LinkedIn mee gaat in veel veranderingen bij Facebook en Instagram. Waar je op die twee kanalen al een Live video kon maken, is dat op LinkedIn nu ook mogelijk. Dit gaat je zichtbaarheid zeker vergroten als je gebruik gaat maken van deze tool. Video is op dit moment de belangrijkste tool om te communiceren.

Tip 9: Ondertitel je video’s

Ondertiteling is een tool wat tegenwoordig veel wordt ingezet. Veel mensen scrollen door hun tijdlijn heen en dan willen ze niet altijd een video bekijken met geluid, want stel je zit in een overvolle trein zonder oortjes dan ga je die video niet afspelen. Daarom wordt er tegenwoordig veel ondertiteling toegevoegd aan video’s. Ondertiteling toevoegen is wel een tijdrovende klus, dus ga dit alleen doen als je hier tijd voor hebt of delegeer het aan iemand en geef het uit handen. 

Tip 10: Je toegevoegde waarde

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar het delen van waardevolle content is echt super belangrijk. Hierdoor laat jij ook je toegevoegde waarde zien. Je laat je expert status zien. Hoe specifieker je bent, hoe meer die klant zich in jou kan invoelen en denkt dat jij de persoon bent die bij hem of haar past.

 

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Toolenberg B.V. Zelf ben ik al langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. En per oktober 2019 ben ik gestart met een nieuw bedrijf Tot de Macht Drie
Reactie plaatsen