arrow_drop_up arrow_drop_down
1 januari 2020 

10 ideeën voor social media berichten

Als ondernemer horen we niet anders; je moet actief zijn op social media. Veel ondernemers vinden dit niet lastig maar juist hartstikke leuk. Maar er zijn ook veel ondernemers die hier heel veel moeite mee hebben. Elke keer maar weer iets nieuws verzinnen om te kunnen posten, waardoor veel ondernemers echt posten om het posten. En dat is nou juist niet de bedoeling bij social media berichten.

Berichten posten op social media moeten iets opleveren. En dat hoeft niet altijd een verkoop te zijn. Het kan ook zijn dat je je engagement verhoogd, dat je comments krijgt onder je posts of dat je vertrouwen wekt bij je doelgroep. Er moet waarde in een social media post staan. En je hoeft echt niet elke dag iets te posten. Wees hierin wel consequent, maar zorg niet voor een overkill. Wij geven je 10 ideeën voor social media berichten.

Vertel iets over jezelf

Jij bent het gezicht van je bedrijf of je dat nou leuk vindt of niet. En dat gezicht willen mensen zien. Vertel daarom iets over jezelf op social media aan je volgers. Deze volgers zijn je potentiële doelgroep, dus heel belangrijk om met hen in gesprek te gaan en een band mee op te bouwen. Vertel iets over wat je graag doet, over je hobby’s, waarom je ondernemer bent geworden, wat je graag doet in je vrije tijd, en zo nog veel meer.

Wat ook leuk is, omdat je vaak nieuwe volgers er weer bij krijgt, om je af en toe opnieuw voor te stellen op je social media. Dit doe je voor je nieuwe volgers. En je wil natuurlijk je volgers ook leren kennis, dus vraag hen ook om zich voor te stellen in je social media berichten.

Laat je passie zien

Dit is een hele leuke! Je passie, je WHY, waarom doe je wat je doet. Dit willen mensen zien. Dit verhaal willen mensen lezen. Je hebt een bepaald doel en natuurlijk is geld daar ook een onderdeel van. Maar jij hebt een vuurtje in je wat brandt en dat vuurtje wil je delen met je volgers. Door dit te gaan doen creëer je ook een mooie band met je volgers en ze krijgen een bepaald gevoel bij jou.

Victory Friday

Vier al je successen, ook al zijn het soms maar hele kleine successen. In deze wereld zijn we zo bezig met alles wat beter kan en wat anders kan, er wordt bijna niet terug gekeken naar wat we allemaal al bereikt hebben. Daarom morgen successen gevierd worden en doe dat bijvoorbeeld op een vrijdag, Victory Friday. Lekker zo voor het weekend. Om lekker in de goede stemming te komen.

How-to’s

Een how-to is leuk om te delen in een video. Dan kan je precies laten zien hoe iets werkt namelijk. Stel je verkoopt een product met een gebruiksaanwijzing, dan kun je dat dus in een video laten zien. Of je verkoopt een kledingstuk, dan kun je in een video laten zien hoe je het kunt dragen en combineren. Heb je een restaurant, dan kun je in een how-to video laten zien hoe je een gerecht klaarmaakt. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om een how-to video op te nemen en te delen.

Behind the scenes

Ben jij wel eens benieuwd bij sommige bedrijven hoe het achter de schermen eraan toe gaat? Nou dat nou precies wat je volgers ook willen weten van jou. Deel daarom behind the scenes foto’s en video’s in je social media berichten. Laat zien aan je volgers dat je bezig bent met je bestellingen in te pakken of dat je bezig bent met een nieuwe menukaart uitschrijven of dat je bezig bent met een nieuwe cursus te schrijven. Laat je kantoor zien of als je thuis werkt je plekje waar je fijn werkt. Dit onderdeel heeft weer te maken met idee 1, vertel iets over jezelf.

Stel een vraag

Om echt interactie te krijgen met je volgers is het heel handig om een vraag te stellen in je bericht. Door een vraag te stellen zullen je volgers reageren en zo kun je het gesprek aan gaan. En er zullen ook bijzondere antwoorden uitkomen, zelfs antwoorden waar je echt iets aan hebt. Vraag bijvoorbeeld wat iemand nog mist op je menukaart of laat je volgers kiezen tussen iets waar jij aan twijfelt of stel een inhoudelijke vraag.

Deel quotes

Mensen houden ontzettend van quotes. De reden dat quotes goed werken is dat ze verbinden. Er zijn heel veel websites waar je quotes op kunt vinden. Als je een quote van iemand anders gebruikt, zorg er dan wel even voor dat je de persoon in kwestie erbij zet. Maar je kunt natuurlijk ook je eigen quotes delen die je zelf hebt bedacht. Vaak komen er heel veel reacties op quotes, dus ga dit eens proberen en testen.

Deel testimonials van je product of dienst

Testimonials zijn eigenlijk reviews over je product of dienst. Vraag aan elke klant een testimonial zodat je die weer kunt gebruiken op je website, maar ook in je social media berichten. Heb je namelijk een leuk bericht over je product of dienst en wil je die onder de aandacht brengen, zet er dan een testimonial bij in het bericht. Of plaats een foto van je klant met daarbij de testimonial, zo zet je deze klant ook weer in de spotlight.

Deel tips

Tips, je kunt er niet genoeg geven. Jij bent een expert in wat je doet, dus je kunt daarover heel goed tips geven. Je volgers zullen je volgen, omdat ze meer van je willen weten, maar ook meer willen weten over wat je doet. Ze zullen op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem en die kan jij bieden. Deel daarom waardevolle tips en vraag ook of ze er iets aan hebben gehad. Dat zorgt ook weer voor meer interactie.

Gekkigheid

Maak het jezelf niet te moeilijk op social media. Het moet vooral heel leuk zijn. Laat dus ook de gekkigheid zien. Alles is al zo serieus in het leven en dat hoeft op social media niet altijd. Wees dus lekker jezelf en niet altijd te serieus. Doe lekker je ding en laat jezelf zien en laat dit vooral terug komen in je social media berichten.

Over de schrijver
Ik ben Francina en eigenaar van Toolenberg B.V. Zelf ben ik al langer dan 30 jaar ondernemer. Mijn eerste bedrijf was een schoonmaakbedrijfje waar ik voor de hele straat schoonmaak klussen uit handen nam. Later had ik een naaischool en werkte ik als kleermaakster voor heel veel klanten. Mijn eerste bedrijf wat ingeschreven was bij KvK was Fashion Solution, een bedrijf waar we mediator waren tussen opdrachtgever en kandidaat en wij W&S van mensen. Ik heb dat met veel passie gedaan tot 1 april 2018, daarna heb ik mijn bedrijf verpacht. Per 1 juni 2018 ben ik actief met mijn nieuwe bedrijf aan de slag gegaan Master Your Business Moves. En per oktober 2019 ben ik gestart met een nieuw bedrijf Tot de Macht Drie
Reactie plaatsen